Wat is een selfservice portal?
Laat ons in eerste instantie even duidelijk aangeven wat je nu precies kan verwachten van zo’n selfservice portal. Zoals de naam al aangeeft is het zo dat een dergelijk portaal zich in het bijzonder richt op het aanbieden van selfservice mogelijkheden. Met andere woorden, je beschikt over de mogelijkheid om zoveel mogelijk verschillende taken die je wenst uit te voeren zelf te doen. Dit kan het aanvragen van een nieuwe dienst zijn, maar ook het indienen van een nieuw support ticket evenals het controleren van ontvangen facturen. De mogelijkheden waarover je beschikt bij een dergelijk portaal zijn in de praktijk dan ook als ontzettend uitgebreid te bestempelen.
Voor welke partijen kan ze interessant zijn?
Voor de partij die ervoor kiest om de selfservice portal zelf te gaan ontwikkelen en / of implementeren geldt dat ze verschillende voordelen met zich meebrengt. Om te beginnen zal je tot de vaststelling komen dat er op deze manier heel wat tijd en moeite kan worden uitgespaard. Niet zelden wordt er op de administratieve tak van een bedrijf een beroep gedaan door klanten die bijvoorbeeld op zoek zijn naar bepaalde facturen die ze in het verleden hebben ontvangen, maar onverhoopt toch niet in hun boekhouding hebben opgenomen. Dit kan jouw administratief verantwoordelijke veel tijd en moeite kosten. Dit terwijl jouw klant in het selfservice portal ook gewoon zelf zijn of haar facturen uit het verleden zou kunnen opvragen. In principe kan het voor elk bedrijf vandaag de dag interessant zijn om een dergelijke portal te overwegen. Zoveel is zeker.
Welke voordelen brengt de selfservice portal voor de klant of partner met zich mee?
Tot slot spreekt het voor zich dat je, je mogelijks ook de vraag zal stellen welke voordelen zo’n selfservice portal nu precies met zich mee zal brengen voor jouw klanten. Dat is behoorlijk wat. Tegenwoordig is het namelijk zo dat particulieren, maar ook zakelijke klanten het gewend zijn geraakt om zo snel mogelijk verder geholpen te worden. Dat is niet mogelijk wanneer er geen sprake is van een zekere mate aan automatisatie, integendeel. Ben jij dus met andere woorden van plan om jouw customer service naar een hoger niveau te tillen? In dat geval zal je tot de vaststelling komen dat het zeker een aanrader kan zijn om te overwegen om een selfservice portal in bijvoorbeeld jouw webwinkel te laten integreren. Denk hier dus op z’n minst zeker even over na.